DENEME YALNIZCA BİR DENEME DEĞİLDİR !
Deneme sınavı, bir öğrencinin yeteneklerini, bilgi ve
becerilerini ölçmeye ve anlamaya yarayan genel sınavdır. Asıl amaç adında
anlaşıldığı gibi öğrencinin kendisini ölçmesidir..
Sadece öğrencilerin net sayıları bulmak için yapılan bir sınav
değildir.Öğrencilerimiz ise bunun aksine denemelere sürekli net kaygısı ile
girmektedirler.
-Bu denemede netim düştü.
-O kadar Matematik çalıştım ama yine de Matematikten az net
yaptım.
-Hocam netlerim yükselmiyor.
-Çalışıyorum ama netlerim artmadı.
Bunlar gibi bir çok cümleyi hepimiz öğrencilerimizden
duymaktayız.Bu cümlelerden de anlaşıldığı gibi öğrencilerimizin denemeye girme
amaçları sayıdan ibarettir. Her denemede bir önceki denemeden fazla yapılması
gerekiyormuş gibi düşünüyorlar. Sürekli net sayısı artmalı mantığındalar.
O zaman şöyle düşünelim:
Net sayısı, her denemede diğer denemelerden daha fazla olacağını
varsayarsak o zaman sürekli deneme çözelim ve net sayımız hep artsın.
100 deneme yapsak her deneme de yarım et arttırsak mis gibi 50
net cepte.
200 deneme yapsak her deneme de yarım net fazla yapsak mis gibi
100 net.
Tamam! Formülü bulduk üniversite cepte.
Mantık çok yanlış. Eğer öğrenci sürekli aynı denemeye girseydi
doğal olarak sürekli net sayısı artabilirdi.Fakat öğrenci her deneme farklı
konular farklı sorular ile karşılaşıyor. Öğrencinin psikolojik durumu da
farklılık gösteriyor. Ayrıca denemede sorulan soruların zorluk derecesi
birbirinden farklı olabiliyor. Bu tür birçok değişken öğrencilerin net
sayılarını etkilemektedir. Bu nedenle sürekli net sayısının artması beklemek
hayal ürünüdür. Yükselme ve alçalma olması normal.
Zaten başta da söylediğimiz gibi denemedeki asıl amacımız hiçbir
zaman net sayısı olmamalıdır. Denemede yaptığımız net sayıları bizi
üniversiteye götürmeyecektir.
ASIL AMAÇLARIMIZ ŞUNLAR OLMALIDIR
-Zaman-soru dengesini ayarlamak
-Sınavda kendi stratejinizi oluşturmak (Hangi testten
başlamalıyım, Hangi testte ne kadar süre harcamalıyım, Hangi sıra ile
gitmeliyim vs.)
-Konu eksiklerinizi saptamak
-Yapamadığınız sorularının ve ya yanlış yaptığınız soruların
nedenleri bulup çözüm üretmek (dikkatsizlik, yanlış bilgi vs.)
-Sınav anının provasını yapmak
-Sınav kurallarına uymaya alışmak. (dışarı çıkmamak, saatlerce
oturmak vs.)
-Sınav kaygımızı kontrol etmek
VE SON OLARAK
-Denemeden çıktıktan sonra doğru-yanlış sayılarına bakıp net
hesapladıktan sonra denemeyi çöpe atma!
-Soruları analiz et!
-Eksiklerini bul!
-Yapamadığın soruları arkadaşın ve ya öğretmenine çözdür!
-Diğer denemede neler yapacağına karar ver!